مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در سخرانی خود در آخرین جلسه شورای اداری استان در سال 1392 ضمن ارائه گزارش از وضعیت حوزه تحت مسئولیت و برنامه های در دست اقدام پیشنهاد کرد تا سال 1394 با عنوان سال خوش آمد به یزد نامگذاری شود.

 

محمد مهدی شرافت در جلسه شورای اداری استان در روز 21 اسفند و در سالن شهید منتظر قائم استانداری یزد برگزار شده بود گزارشی از وضعیت و برنامه های این اداره کل ارائه داد.

مهندس شرافت گفت : نام یزد با فرهنگ و تاریخ ازیک سو و با کار و تلاش از سر اخلاص و ایمان از سوی دیگر عجین شده است. یزدی در طول تاریخ با پذیرفتن شرایط و محدودیت های اقلیم با استقامت و بردباری و توکل بر خداوند توانا توانسته نام خود را در کنار تاریخ سازان و فرهنگ پروران جاودانه کند و در این دوره که به مدد فناوری وارداتی سر ستیز با اقلیم را در پیش گرفته ایم ، آثار تاریخی و فرهنگی به یاد مانده از نیاکان ما در حقیقت تذکر و تلنگری است برای دستیابی به آگاهی بیشتر و اصلاح روش کاری و ورود به آینده با عرضه ی محصول کاری مناسب از دوران خود برای قضاوت آیندگان.یزد در حال حاضر یکی از قطب های مطرح گردشگری است و با راهنمایی و لطف شما بزرگواران و همت بخش خصوصی می تواند می تواند رتبه ی خود را در جذب بازار بزرگ گردشگری افزایش دهد.

وی همچنین گفت: در یزد بالغ بر 6500 اثر غیرمنقول شناسایی شده و 12000 اثر غیر منقول در موزه ها و انبارها نگهداری می شود. همچنین تا کنون 1525 اثر منقول ، غیرمنقول ، ناملموس و طبیعی ثبت شده است.

شرافت افزود : یکی از ویژگی های بارز یزد وجود با ارزش تاریخی است و جای تعجب نیست که در استان 25 بافت با ارزش شناسایی شده که 10 بافت روستایی و شهری آن نیز ثبت شده است ، قدمت این بافت ها از دوره های مختلف ساسانی ، ایلخانی تا بافت صفوی و قاجار بوده و در کل استان پراکنده است.

این مقام مسئول در ارتباط با حوزه گردشگری گفت : در استان یزد 45 منطقه نمونه گردشگری تصویب شده که از این تعداد 14 متقاضی مراجعه و 7 مورد در حال حاضر فعال است همچنین  از 50 روستای هدف گردشگری فعالیت در 7 روستا به عنوان نمونه آغاز شده است.

وی با اشاره به طرح های گردشگری گفت: 97 طرح در حوزه ی گردشگری در مراحل مختلف اجرایی است که حجم سرمایه گذاری آنها 1348 میلیارد ریال بوده که ازاین میزان 271 میلیازد ریال تسهیلات و 63 میلیارد ریال در قالب اعتبارات زیرساختی هزینه شده است.

شرافت در  ادامه گفت : درحال حاضر در استان یزد 60 واحد اقامتی فعال شامل 46 هتل و 14 مهمانپذیر وجود دارد که در مجموع 3380 تخت و 1368 اتاق را تأمین کرده اند و امید آن است که حداقل سه هتل تا پایان سال به این مجموعه اضافه شود.همچنین 54 دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری مشغول خدمت هستند.

مهندس شرافت در مورد وضعیت صنایع دستی استان بیان کرد : استان یزد 2500 مجوز در 62 رشته ی صنایع دستی صادر شده که به صورت عمده در رشته های سفال و سرامیک ، زیورآلات سنتی ، سرمه دوزی ،  زیلوبافی و گلیم بافی مشغول صناعت هستند. در حوزه ی صنایع دستی 11 رشته به عنوان میراث معنوی ثبت شده و 4 اثر صناعت دستی نشان ملی مرغوبیت کالا اخذ کرده اند و حوشبختانه 3 اثر از طرف یونسکو نشان مرغوبیت دریافت کرده اند.

وی با اشاره به ادغام سه حوزه در سازمان گفت : فرهنگ مانند کمربندی حوزه های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را به هم پیوند داده و در تلاش هستیم تا با استفاده از ظرفیت بالای اقتصادی حوزه ی گردشگری به شناسایی و حفظ آثار تاریخی و طبیعی اقدام و رونق را به حوزه ی صنایع دستی بازگردانیم و در این مسیر اعلام میکنم در سازمان میراث ، صنایع دستی و گردشگری واژه نه به مشاوره و هدایت سرمایه تبدیل شده و با اعلان شفاف و صریح ضوابط و مقررات مرتبط در کنار سایر دستگاه ها در خدمت رونق و آبادی استان هستیم.

شرافت با اشاره به سند توسعه استان گفت : صنعت گردشگری یکی از پنج محور اصلی استان در سند توسعه است و گردشگر در یزد میتواند سهم بالاتری از درآمد استان ، اشتغال و توسعه ی پایدار را به خود اختصاص دهد و برای انجام این وظیفه مهم انتظار داریم تا عزیزان حاضر ، استاندار محترم و معاونین گرانقدر ،نمایندگان گرانسنگ مردم در مجلس شورای اسلامی ، مدیران محترم کل ، فرمانداران و بخشداران گرامی ، عزیران شوراهای شهر و روستا و شهرداران و دهیاران سخت کوش و پرتلاش به عنوان میراث داران اصلی راهنما و کمک ما باشند و با اختصاص بخش مشخصی از وقت خود ، اعتبارات ، تسهیلات و منابع استانی باعث رشد و تعالی گردشگری در استان باشیم.

وی ادامه داد : در همین راستا از شورای محترم اداری استان تقاضا دارم تا سال 1394 را سال خوش آمد به یزد اعلا م تا در ادامه اقدامات انجام شده در سال 1394 بتوانیم با بسیج قوا و تجهیز امکانات نقطهی عطف دیگری را در صنعت گردشگری استان رقم بزنیم.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد هماهنگی خدمات سفر استان و فعالیت های اعضاء ستاد عنوان نمود : همچنین ضمن تبریک سال جدید و آرزوی سرافرازی برای همه در سال 93 لازم میدانم از ریاست و اعضای محترم ستاد هماهنگی خدمات سفر بواسطه کسب آمادگی برای ایجاد خاطره ی خوب برای مهمانان نوروزی تشکر نموده و با توکل به خدواند متعال امید وارم نتیجه ی فعالیت پیش رو و در ایام تعطیلات نوروزی قبول درگاه حق و موجب تشویق مسافرین برای حضور مجدد در استان گردد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا